Inzerovanie nehnuteľností na sociálnych sieťach
Sociálne siete hýbu svetom vo všetkých oblastiach života, preto ani realitný trh nie je výnimkou. Kým staršie generácie potenciálnych zákazníkov čerpajú informácie o nehnuteľnostiach skôr z internetových portálov realitných kancelárií, mladší záujemcovia sa spoliehajú najmä na sociálne siete. Tieto platformy vám tak dávajú priestor rozšíriť okruh potenciálnych záujemcov do obrovských rozmerov. Jediným háčikom je, že treba vedieť, ako s nimi pracovať.
Ak nehnuteľnosti neinzerujete na sociálnych sieťach, pre mladšiu generáciu akoby ste ani neexistovali. Sociálne siete už totiž dávno nie sú len miestom zábavy a trávenia voľného času. Mladšie generácie ich využívajú aj ako primárny zdroj informácií a tak je logické, že práve tu sa pokúsia hľadať aj svoje nové bývanie.
Kde inzerovať?
Inzerovanie nehnuteľností umožňuje hneď niekoľko sociálnych sietí. Nemusíte využívať všetky, ale ich kombinácia sa jednoznačne odporúča. Každá sociálna sieť má totiž svojich typických používateľov, ktorí sa vzájomne líšia vekom, vzdelaním, záujmami či bonitou z hľadiska výšky ich príjmu. Využívaním viacerých sociálnych sietí preto môžete dosah vašej inzercie efektívne maximalizovať a dosiahnuť tak, že sa o vašej ponuke dozvie veľké publikum ľudí. Na ktorých sociálnych sieťach je teda vhodné začať s inzerovaním nehnuteľností?
Najpoužívanejšou sociálnou sieťou z pohľadu inzerovania nehnuteľností je platforma Facebook. Na prvý pohľad sa síce môže zdať, že táto sociálna sieť má už najlepšie časy za sebou, no opak je pravdou. Facebook je totiž aj napriek nedávnemu poklesu akcií a každodenných používateľov ešte stále najnavštevovanejšou sociálnou sieťou nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.
Sociálna sieť Facebook je orientovaná pro-biznisovo. Nejde teda o priestor vhodný len pre zverejňovanie fotografií, ale aj rozsiahlejších, vysvetľujúcich textov či poučných webinárov a diskusií s odborníkmi, ktoré môžete organizovať priamo na svojom profile. Ak teda chcete začať s inzerovaním nehnuteľností na sociálnych sieťach, rozhodne by ste mali začať práve tu.
Aspoň raz mesačne Facebook využíva zhruba 76 % Slovákov, pričom jeho denní užívatelia tvoria okolo 55 % nášho obyvateľstva. Využívajú ho ľudia v mestách aj na dedinách bez ohľadu na región či spoločenskú triedu. Ide teda o mimoriadne univerzálnu sociálnu sieť, v rámci ktorej majú pomerné zastúpenie nielen muži a ženy, ale aj mladší a starší používatelia. Okrem pasívnych sledovateľov, ktorí tvoria veľkú časť používateľov v rámci každej sociálnej siete, tu tak môžete nájsť aj reálnu kúpnu silu, ktorá prejaví o vami inzerované nehnuteľnosti skutočný záujem.
Instagram aj Facebook zastrešuje spoločnosť Meta, no napriek tomu, že pochádzajú od toho istého tvorcu, ich zameranie je odlišné. Kým Facebook je orientovaný pro-biznisovo, platforma Instagram pôsobí skôr lifestylovým dojmom. Jej hlavným obsahom sú fotografie a videá, ktorých cieľom je zaujať vašich aktuálnych aj potenciálnych sledovateľov v priebehu niekoľkých sekúnd. Instagram je ako virtuálna galéria, ktorá má pôsobiť esteticky a lahodiť najmä oku, preto sa v rámci nej netreba zapodievať siahodlhými textami. Na Instagrame ich totiž len málokto číta a tak by vaša snaha mohla byť v tomto smere zbytočná.
To, čo v rámci Instagramu zaváži, je vizuál, a na ten sa skutočne treba zamerať. Ideálne je pracovať s databázou fotiek nafotených fotografom, nie zverejňovať “momentky”, ktoré ste päť minút pred tým odfotili na telefón pri zlom svetle. Takýto profil vašich sledovateľov zaujímať nebude, a aj ak vás začnú sledovať, veľmi rýchlo od nich dostanete unfollow.
Kvalitné fotky od fotografa sú nevyhnutným základom, no ten už dnes, žiaľ, nestačí. Algoritmus Instagramu totiž aktuálne pracuje tak, že podporuje najmä video obsah – tzv. reels, ktoré vám môžu pomôcť dosiahnuť vynikajúce štatistiky. Prežitky ako bumerang, s ktorým sa aj napriek jeho neaktuálnosti ešte stále stretávame, vás teda v rámci spravovania Instagramu nikam neposunú, práve naopak. Ich využívaním dáte vašim sledovateľom najavo, ako veľmi vám je celá táto oblasť vzdialená.
Z pohľadu inzerovania nehnuteľností môže Instagram pôsobiť presne ako tá platforma, ktorá vašim sledovateľom dovolí pozrieť sa na realitný trh výrazne odľahčeným dojmom. Okrem toho im namiesto statickej fotografie viete poskytnúť dynamické video vo forme virtuálnej prehliadky, ktoré ich za niekoľko sekúnd prevedie celou nehnuteľnosťou. Svojim sledovateľom tak poskytnete zaujímavý obsah, na ktorý sa budú tešiť, a potenciálnym zákazníkom tým zas ušetríte kopu času. A verte, že presne to je niečo, vďaka čomu vás budú milovať.
LinkedIn je miestom, kde sa stretávajú odborníci z rôznych životných oblastí. Zdieľajú spolu pracovné úspechy a výsledky svojej práce, čím sa vzájomne inšpirujú a motivujú k dosahovaniu ďalších významných pracovných cieľov. Ide o platformu orientovanú výhradne pro-biznisovým smerom a dôkazom tohto sú aj jej používatelia. Priemerný používateľ LinkedIn je totiž vzdelanejší a z hľadiska čistého majetku aj bohatší než používatelia sociálnych sietí Facebook a Instagram.
Vzhľadom na fakt, že používatelia LinkedIn sú majetnejší ľudia, môže mať pre vás inzerovanie nehnuteľností na tejto sociálnej sieti skutočne veľký význam. Práve tu máte totiž šancu osloviť aj väčších, bonitných klientov. Presadiť sa na tejto sociálnej sieti je však poriadna výzva, čoho dôkazom je aj mimoriadne malý počet odborníkov, ktorí sa na LinkedIn špecializujú. Dosiahnuť prvé výsledky bude preto náročné, no za pokus to rozhodne stojí.
Z hľadiska populárneho obsahu sa v rámci LinkedIn stretnete najmä so zdieľaním rôznych odkazov na články od renomovaných spravodajských zdrojov, rovnako ako aj so zdieľaním výsledkov práce niekoho, kto je skutočným odborníkom v oblasti, kde pôsobí. Tento – prevažne zdieľaný obsah býva vždy doplnený aj o komentár samotného používateľa, ktorý tak vyjadruje určitú stotožnenosť s tým užívateľom, ktorého obsah zdieľa.
Od sociálnych sietí Facebook a Instagram sa LinkedIn líši aj požadovaným množstvom obsahu. Kým Facebook a Instagram si vyžadujú denno-dennú aktivitu, v prípade LinkedIn je v poriadku, ak ste aktívny len niekoľkokrát do týždňa. Na rozdiel od vizuálnej stránky sa kvalita LinkedIn profilu hodnotí najmä z hľadiska kvality obsahu, preto informácie, ktoré zdieľate, musia byť pre vaše publikum prínosné a zaujímavé zároveň. Tu totiž neplatí, že sa vás vaši sledovatelia usilujú spoznať. Užívatelia, ktorí vás sledujú na LinkedIn, sa chcú vzdelávať a vďaka informáciám, ktoré im poskytujete, sa chcú stať úspešnejšími.
- YouTube, Twitter, Pinterest a TikTok
Facebook, Instagram a LinkedIn sú platformy, s ktorými sa v oblasti inzerovania nehnuteľností stretávame najčastejšie. Okrem týchto troch sociálnych sietí však máme k dispozícii aj niekoľko ďalších platforiem, ktoré by mohli šírenie informácií o inzerovaných nehnuteľnostiach výrazne podporiť. Príkladom sú platformy YouTube, Twitter, Pinterest či TikTok. Každá z nich dokáže zaujať zaujímavú skupinu ľudí, otázkou je, za akú cenu? Problém spočíva v tom, že každá z uvedených platforiem funguje na inom princípe, resp. algoritme, ktorý zásadne ovplyvňuje to, či sa vami šírené informácie k ľuďom, ktorí vás sledujú, vôbec dostanú. Ideálne by bolo, ak by ste mali na správu každej jednej sociálnej siete iného špecialistu, no z nákladového hľadiska je pre väčšinu firiem táto predstava viac než nereálna.
Základné zásady inzerovania na sociálnych sieťach
Bez ohľadu na to, na akej sociálnej sieti sa rozhodnete inzerovať, mali by ste dodržiavať niekoľko základných pravidiel. Od tých sa totiž odvíja úspešnosť, akou budete svoje profily spravovať.
- Pravidelný obsah
Ak sa rozhodnete inzerovať nehnuteľnosti na sociálnych sieťach, jedným z pravidiel, na ktoré by ste mali dbať, je pravidelný obsah. Ak si na zverejňovanie postov a zdieľanie stories spomeniete len vtedy, keď vám zvýši čas, môžete na úspešnú komunikáciu na sociálnych sieťach akurát tak zabudnúť.
Hlavnou zásadou úspešnej správy sociálnych sietí je totiž pravidelnosť, bez ktorej budete pre svojich sledovateľov málo výrazní. Algoritmus sociálnych sietí vás v dôsledku toho vyhodnotí ako nedostatočne zaujímavý účet a vaše príspevky nebude užívateľom, ktorí vás sledujú, vôbec ukazovať. Štatistiky tak pôjdu rapídne dolu a vaša demotivácia bude výrazne narastať, čo pravdepodobne povedie k tomu, že sa na celú správu sociálnych sietí časom tak či tak vykašlete.
Opakom tohto scenára je vopred pripravený content plán, vďaka ktorému budete presne vedieť, kedy si na prípravu obsahu máte dopriať čas a priestor. Ideálne je, ak sa svojmu publiku pripomínate uverejňovaním stories na každodennej báze, pričom tri až štyrikrát do týždňa zverejníte aj nejaký post.
- Zdieľajte zaujímavý obsah
Základom postu na sociálnych sieťach je zaujímavá fotografia, ktorú dopĺňa bezchybne napísaný, pútavý text, ktorý však sledovateľov nemusí nutne informovať len o aktuálne dostupných ponukách nehnuteľností. Informatívne posty kľudne previažte aj postami so zaujímavým či priťahujúcim obsahom, ktorým môžete vaše publikum vzdelávať a poskytovať mu rôzne užitočné informácie. Dobrým príkladom je aj bližšie predstavovanie lokalít, v ktorých sa dané nehnuteľnosti nachádzajú. Každý záujemca sa predsa prirodzene zaujíma nielen o nehnuteľnosť, ktorú kupuje, ale aj o miesto, kde bude žiť. Toto všetko samozrejme nezabudnite previazať tvorbou reels a video obsahu, ktoré v aktuálnej dobe zažívajú skutočný boom.
- Začnite s jednou, maximálne dvoma sociálnymi sieťami
Na začiatok sa vždy odporúča začať s jednou, maximálne s dvoma sociálnymi sieťami a až postupne k nim treba pridávať ďalšie. Tú druhú časť sa však nesnažte docieliť za každú cenu. Ak ste na správu sociálnych sietí sami a popritom ešte vykonávate niekoľko ďalších kľúčových vecí, bez ktorých by bol chod vašej firmy ohrozený, verte, že je zbytočné to za každú cenu siliť. Púšťať sa do inzercie nehnuteľností v rámci všetkých sociálnych sietí je v takomto prípade zbytočné a najmä neefektívne. Obrať sa tým môžete aj o výsledky, ktoré vám správnym a dôsledným využívaním môže priniesť využívanie dvoch základných sociálnych sieti, t. j. Facebooku a Instagramu.
- Nadviažte so svojimi sledovateľmi osobný kontakt
Sociálne siete nemajú byť len akousi “výkladnou skriňou” či “zbierkou” dostupných nehnuteľností. Potenciálny záujemca z nich musí vycítiť ochotu, ústretovosť a záujem, preto by ste so svojimi sledovateľmi mali nadviazať aj bližší kontakt. Určite reagujte na všetky správy a komentáre bez ohľadu na to, či sú dobré alebo zlé, a okrem toho pokojne vyvíjajte aktivitu tým, že sa v závere postov budete pýtať na ich názor ku konkrétnej nehnuteľnosti. Upevňovanie vzťahov totiž môže prispieť k ľahšiemu uzatváraniu prípadného obchodu.
- Stanovte si ciele
V rámci každej aktivity si treba definovať cieľ a inzerovanie nehnuteľností nie je výnimkou. A keďže jedným z hlavných atribútov S-M-A-R-T cieľov je práve merateľnosť, môžete sa v rámci inzerovania na sociálnych sieťach zamerať na sledovanie štatistík. Tie sa v závislosti od konkrétnych sociálnych sietí líšia a tak môže byť na prvý pohľad trochu komplikované sa v nich zorientovať. Aj napriek tomu je však dobré ich poznať, rozlišovať a najmä vedieť, čo znamenajú. V opačnom prípade nebudete mať k dispozícii žiadny kontrolný mechanizmus, ktorým by ste si svoju prácu vedeli odkontrolovať.
Sociálne siete – štatistiky
Tak ako každá aktivita, aj sociálne siete potrebujú kontrolu. Vďaka nej totiž dostanete odpoveď na otázku, či to, čo robíte, robíte dobre.
Kvalitu vašej aktivity na sociálnych sieťach by ste mali sledovať cez viaceré ukazovatele. Nie všetky sú však smerodajné, preto treba vedieť, aké štatistiky si treba naozaj sledovať.
- Lajky a srdiečka
Lajk, resp. srdiečko je jednou zo základných metrík využívaných na sociálnych sieťach. Užívatelia ich používajú často, napriek tomu však nie sú smerodajným ukazovateľom. Ľudia totiž nelajkujú len to, čo sa im páči. Lajky a srdiečka často rozdávajú bezmyšlienkovite, iba v závislosti od toho, akú majú náladu. Počet lajkov nám teda o kvalite obsahu veľa nepovie, no napriek tomu je veľmi dôležitý. Lajky totiž zvyšujú dosah. Platí teda, že čím viac lajkov post má, tým sa jeho obsah dostane k viacerým používateľom.
- Komentáre
Nielen s lajkami, ale aj s komentármi sa stretnete na viacerých sociálnych sieťach. Niektoré z nich vám dávajú možnosť komentáre zakázať, no predtým, než tak urobíte, je dobré uvedomiť si, že práve vďaka nim viete získať kvalitný feedback od svojich potenciálnych zákazníkov. Komentáre tiež zvyšujú dosah a práve vďaka diskusii pod jednotlivými postami viete docieliť, že sledovatelia budú vašu stránku vnímať ako dynamické prostredie a nie ako miesto, kde im len staticky ponúkate akýsi produkt bez záujmu poznať naň spätnú väzbu.
- Zdieľanie
Význam zdieľania spočíva najmä v zvyšovaní dosahu. Možno si to neuvedomujeme, ale sociálne siete nám umožňujú zdieľať obsah aj naprieč jednotlivými platformami. Problém je, že vytvoriť obsah, ktorý by používatelia radi zdieľali, nie je jednoduché. Vo všeobecnosti by mal obsahovať zaujímavú fotku, obrázok alebo infografiku, ktoré sú doplnené o dôveryhodné a prínosné informácie hrajúce na city.
- Dosah – reach
Dosah je presne to, o čo by ste sa v rámci sociálnych sietí mali usilovať. Dosahom rozumieme celkový počet unikátnych používateľov, ktorí videli váš obsah. Platí teda, že čím vyššie číslo dosahu dosiahneme, tým je šanca osloviť potenciálneho záujemcu o vaše služby väčšia.
- Angažovanosť publika
Angažovanosť publika je výsledkom dosahu a interakcií. Čím je angažovanosť vyššia, tým je obsah, ktorý tvoríte, kvalitnejší. Zbytočne totiž dosiahnete krásne čísla dosahu, ak interakcia publika bude mimoriadne nízka. V praxi to totiž znamená, že obsah, ktorý tvoríte, sa publiku nepáči a nie je preň zaujímavý natoľko, aby sa rozhodli venovať mu lajk, komentár či prípadné zdieľanie. Ruka v ruke so zvyšovaním dosahu by ste sa preto mali usilovať aj o nárast interakcií. Vtedy viete, že obsah, ktorý tvoríte, sa dostáva k širokej skupine ľudí, ktorú daný produkt aj reálne zaujal.
- Impresie
Pod impresiami sa ukrýva počet zobrazení príspevku vo feede. Každé načítanie konkrétneho príspevku vo feede (bez ohľadu na to, či ide o unikátneho užívateľa alebo nie) sa počíta ako jedna impresia, preto je hodnota tejto štatistiky vždy nižšia ako je hodnota dosahu. Impresia však ani zďaleka nie je smerodajným ukazovateľom. Často sa totiž stáva, že sa započíta bez toho, aby používateľ daný príspevok vôbec videl. Stačí, že sa post načíta vo feede, v rámci ktorého sa k nemu používateľ svojím skrolovaním vôbec nemusí dopracovať. Daný príspevok sa však vo feede načítal, a tak sa číslo impresie zvýši aj napriek tomu, že používateľ tento post nikdy nevidel.
- Počet sledovateľov
Vaši sledovatelia, resp. fanúšikovia alebo odberatelia, sú používatelia konkrétnych sociálnych sietí, ktorých obsah, ktorý tvoríte, z nejakého dôvodu zaujíma. V rámci spravovania sociálnych sietí by ste mali dosiahnuť základňu stabilných sledovateľov, no okrem toho je nesmierne dôležité neprestajne oslovovať nových a nových používateľov. Noví sledovatelia sú totiž noví potenciálni klienti. Každý z nich má svoj vlastný okruh známych, ku ktorým sa informácie o vašom produkte či službách dostanú aj vďaka interakciám vašich nových sledovateľov.
Ako zvýšiť štatistiky na sociálnych sieťach?
Po zverejnení postu, storky či iného obsahu podvedome čakáte, čo sa bude diať. Niekedy vám štatistiky rastú sami od seba, inokedy sa však nedeje vôbec nič. Štatistiky a ich vyhodnocovanie totiž nie sú všetko, a ak chcete, aby rástli, musíte poznať aj faktory, ktoré ich ovplyvňujú. Toto sú niektoré z nich:
- Čas publikovania
Nielen doprava, ale aj sociálne siete majú svoju špičku. Čísla, ktoré v rámci jednotlivých ukazovateľov dosiahnete, sú preto nesmierne ovplyvnené časom, kedy daný obsah publikujete. Podľa niektorých štúdií je najideálnejším dňom na publikovanie práve nedeľa, no mnohí marketéri sa s tým vôbec nestotožňujú. Stanovenie ideálneho času publikovania sa totiž môže odvíjať aj od cieľovej skupiny. Ideálne je preto odsledovať si výšku dosahu príspevkov pri rôznych časoch publikovania a riadiť sa tým, ktorý je v rámci segmentu, kde pôsobíme, najúspešnejší.
- Frekvencia publikovania
Už sme si povedali, že pravidelný obsah na sociálnych sieťach je mimoriadne dôležitý. To, ako často pridávate príspevky a zverejňujete stories, totiž veľmi úzko súvisí s impresiami, aké dosahujete. Hlavné pravidlo hovorí, že kvalita prevažuje kvantitu. Potvrdzujú to aj viaceré štúdie, ktoré uvádzajú, že na sociálnych sieťach Facebook a Instagram by ste mali publikovať 1, maximálne 2 príspevky denne. Posty by ste pritom mali zverejňovať v rovnaké dni a rovnaké časy.
- Cieľová skupina
Ak chcete, aby bola vaša komunikácia na sociálnych sieťach úspešná, musíte čo najdetailnejšie poznať vašu cieľovú skupinu. Čiastočne vám v tom pomôžu aj údaje dostupné v rámci základných štatistík na Instagrame. Vďaka nim sa dozviete nielen pohlavie a vek vašich sledovateľov, ale aj to, z akého mesta pochádzajú. V prípade inzerovania nehnuteľností na sociálnych sieťach vám tak tieto informácie môžu výborne poslúžiť napríklad pri efektívnom cielení platenej reklamy.
Okrem tejto základnej analýzy môžete pristúpiť aj k detailnejším krokom. Vytipujte si určitý počet ľudí, ktorí vás sledujú, prezrite si ich profily a na základe obsahu, aký zdieľajú, zanalyzujte napríklad vzdelanie, národnosť, vierovyznanie, záujmy, príjem či životný štýl. Všetky tieto informácie vám môžu výrazne pomôcť pri tvorbe relevantného obsahu, ktorý bude vaše publikum kontinuálne zaujímať.
- Obsah
V rámci obsahu na sociálnych sieťach je nesmierne dôležité aj to, akou formou ho prezentujete. Nedávajte vašim sledovateľom to, čo sa páči vám, jednoducho im dajte to, čo si oni sami pýtajú. Ak chcete, aby mal váš obsah úspech, musíte sledovať aktuálne trendy, pretože bez reels a videí vaše štatistiky nijako rapídne neporastú. Okrem toho si odsledujte aj to, aké príspevky majú medzi vašimi sledovateľmi najväčší úspech. Komunikujte s nimi formou, ktorú lajkujú, komentujú a ukladajú, pretože v opačnom prípade ich prestanete baviť rýchlejšie, než sa vôbec nazdáte.
V súvislosti so spravovaním sociálnych sietí si treba zodpovedať, či ste na túto formu komunikácie vhodný typ, pretože nie každého táto činnosť napĺňa. Zvážiť by ste mali aj svoje časové možnosti a skúsenosti, ktoré sa zaručene odrazia aj vo výsledkoch a dosiahnutých štatistikách.
Ak uvažujete nad inzerovaním nehnuteľností na sociálnych sieťach, vedzte, že môžete na túto činnosť osloviť profesionála. Správe sociálnych sietí sa dnes venujú mnohí freelanceri, rovnako však aj viaceré agentúry, ktoré spolupracujú s celými tímami odborníkov. Ak ani vy neviete, ako a kde začať, určite nás neváhajte kontaktovať. Viac na www.beevam.sk.